حماده هلال: أبويا ضربني لما غنيت.. واللي اكتشفني بلطجي

0

كشف الفنان المصري، حمادة هلال، عن أول أغنية غناها فى حياته، كان يبلغ من العمر 9 سنوات فى فرح شعبى، وقال : “مكنش فى بالى قصة الغناء خالص، وطول الوقت كنت بغنى مع نفسى اللى خد باله من صوتى خالى وقالى أنت هتبقى حاجة قدام”.

وتابع هلال حديثه قائلاً: “أول مرة غنيت فى فرح شعبى وأنا عندى 9 سنين وغنيت أكتر من 15 مرة فى الفرح لأن صوتى عجبهم، ومحمد الخواجة ده رجل بلطجى كان بيأخدنى فى الأفراح معاه، وكنت بنزل من وراء أهلى معاه لحد ما تعرفت فى المنطقة إنى ابنه ويوم ما نزلت معاه وبابا نزل ورايا وقعد يراقبنى ولما طلعت الفرح وده يقول انى ابنه طلع بابا على المسرح وقال ده ابنى أنا”.

وأضاف الفنان المصري: “روحت البيت، وشوفت الحزن فى عين بابا قلتله خلاص هوقف قالى هنلف على منتجين ونزلنا كان المنتجين يكسرونى كسره مش هنساها ويقوله صوته هيتغير لما يكبر، وخدت القرار إنى هوقف، لحد ما قبلت حميد الشاعرى وخدنى لـ طارق عبد الله شوفت ملاك من السما وساعدنى كتير أوى وعملت أغنيتين وبعد كده ألبوم الأيام ثم غنى حمادة أغنية الأيام”.

الجدير بالذكر، أن النجم حمادة هلال، يُحضر لمسلسل جديد يحمل اسم “المداح” ، من تأليف أمين جمال، وإخراج أحمد سمير فرج، وانضم مؤخرا للمسلسل الفنانة دنيا عبدالعزيز والفنان خالد سرحان، وسيعرض في رمضان المقبل، بحسب ماذكر في موقع مبتدأ.

وفي سياق النجم، كتب النجم المصري حمادة هلال اليوم الأربعاء، إلى جمهوره عبر حسابه الشخصي على إنستجرام، يطلب منهم الدعاء لزوجته المريضة بالشفاء.

إذ اعلن حمادة هلال عن إصابة زوجته بفيروس كورونا المستجد، مؤكداً أن حالتها مستقرة لغاية الآن منوهاً إلى  خضوعها للحجر المنزلي.

فيما أكد حمادة هلال على أن صحته بخير ولم تظهر عليه أية أعراض لمرض فيروس كورونا حتى الآن.

جاء في منشور حمادة هلال: “يا رب يشفيكي ويحفظك ويباركلي في عمرك يا حتة من قلبي يا أم عيالي”.

وتابع هلال متوجهاً إلى جمهوره: “أسألكم الدعاء اسما الطيبة الحنينة بنت الأصول اللي طول عمرها تفرح الناس وتيجي على نفسها، أسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يشفيكي”.

وكان قد طرح هلال في الآونة الأخيرة، أغنيته المفردة والتي حملت عنوان “طحن في طحن”، وحصدت عدد مشاهدات تجاوز المليون مشاهدة خلال يومين من عرضها على يوتيوب، بحسب أخبار اليوم.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.